söndag 20 mars 2016

Snabba, randiga tights

Härom veckan så var det symässa vid Kviberg i Göteborg och jag tog 8-åringen med mig dit på en kort utflykt på fredagseftermiddagen. Vi kom dit ca två timmar före stängningsdags och det var nog ganska lagom för henne. Vi hann titta lite snabbt på allt och hon hann färga garn och äta bulle.

 Ett av alla tyger hon sa att hon ville ha var ett rundstickat, randigt tyg som Blötbergsboden sålde. Det skulle bli ett par tights sa hon mycket bestämt. Ett stycke fick följa med hem och förra fredagen när jag kom hem från jobbet så sydde vi dem.
Mönstret var plockat ur ett gammalt nummer av Allt om Handarbete och var i storlek 8 år förlängt till 10 års längd. Trots detta så blev de lite lösa i passformen, något som kan vara bra eftersom rena bommullstyger inte återhämtar sig lika bra som de med elastan och därmed lätt får "knän". Tyget var kraftigt och stadigt och var trivsamt att arbeta med. Det var dock väldigt svårt att skilja på rätan och avigan så jag höll på att få två högerben när jag sydde.

Dottern var väldigt nöjd med sina nya tights.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar