lördag 30 april 2016

Byxor till min man

En del av min vårplan för makens garderob var att testsy ett par byxor han skulle kunna ha på jobbet.
Mönstret jag utgick ifrån var Lekala 6003 anpassat efter hans mått.

Först ett par ord om mönstret. Lekalas mönster går ut på att man matar in sina mått på deras sida och sedan får man hem en pdf att skriva ut. Jag har testat tidigare till mig själv och tycker att det fungerat bra, men var nu lite nyfiken på hur det skulle fungera på min make. Det första jag kunde konstatera är att jag den här gången köpt ett mönster där ingen engelskspråkig gått igenom och rättat upp språket i instruktionerna utan texten var automatöversatt från ryska. Detta funkade ok på alla delar utom gylfen som var helt obegriplig i instruktionerna. Jag ägnade därför en stund åt att leta upp gylfinstruktioner på youtube och diverse bloggar för att bli säker på hur jag skulle göra. Jag gjorde ett första försök på gylfen enligt hur jag trodde att mönstrets gylfdelar skulle  användas och resultatet var en total katastrof. Sedan gjorde jag ett nytt försök med mönsterdelarna anpassade enligt en av instruktionerna jag tittat på på youtube och fick till en helt ok gylf. Dock så verkar inte lekalas skalningsalgoritm skala ner gylfen när de kortar av mönstret vilket ledde till att gylfen gick nästan hela vägen ner mellan benen på min man (som inte är så lång).



Annars så var det bara två direkta ändringar som behövdes på byxorna efter att jag klippt ut och tråcklat ihop dem. Dels ville maken ha smalare ben än vad mönstret hade (jag tyckte att orginalvidden var bra, men det var hans byxor så han fick bestämma) och dels så behövde jag gröpa ur bakre grensömmen något. Ingetdera var direkt några komplicerade ändringar.

Själva sömnaden var lite halvpillig, mest för att bakfickorna hade dubbla passpoaler vilket är första gången jag försöker sy två matchande. Det tog en stund att få det jämt och så att de satt likadant på höger och vänster bakdel. Jag lyckades inte perfekt men det blev bra nog för första gången tyckte jag.

Maken förstod vad jag menade med gylfen när jag påpekade det för honom, annars så har han redan hunnit använda byxorna, både hemma och på jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar