söndag 1 maj 2016

Långärmsskjorta

Sista delen av garderobsplanen är två skjortor till min make. En i grå chambray från Stoff och Stil och en i vit och ljusblårandigt, också från Stoff och Stil

Vad det gällde mönstervalet så hade jag först tänkt utgå från ett skjortmönster jag redan hade men insåg när jag försökte göra nödvändiga mönsterändringar för att anpassa till makens axelmått att det aldrig skulle gå. Istället så köpte jag hem ett mönster, KwikSew 3422 att använda. Jag hade sedan tidigare köpt kursen "The classic tailored shirt" med Pam Howard på Craftsy och tittade på den samtidigt som jag sydde skjortorna.

Först ut var det den gråa skjortan som fick knappar jag räddat innan en gammal skjorta fick kasseras pga att den var utsliten:




Och därefter den vit-blåa där jag gjorde vissa mindre ändringar (broderade ett monogram på fickan samt flyttade fickan lite högre upp). Den fick nya knappar från Stoff och Stil:



Mönstret var välgjort och var lätt att använda. Vad det gäller instruktionerna så vet jag inte rikyigt för något annat än ärmsprunden eftersom jag annars följde instruktionerna från kursen (där de utgick från motsvarande mönster för kvinnor). Instruktionerna för ärmsprunden fungerade dock väl för mig i alla fall.

Craftsykursen tyckte jag om. Jag gillade föreläsaren som tog det ganska lugnt och som inte klippte bort när hon hade missat något utan istället visade hur man fixade problemet. Jag köpte kursen på någon av deras reor och tycker nog att den då var väldigt prisvärd. Ordinarie pris har jag inte undersökt vad det är så det kan jag inte uttala mig om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar