söndag 2 mars 2014

Blazer

Direkt när jag såg den i tidningen visste jag att jag behövde sy den (eller i vart fall ville jag ha den i min garderob, något som väl ändå är samma sak?). Blazern från Allt om Handarbetes sömnadsmagasin 1/2014.

Efter att ha kontrollmätt på mönstret konstaterade jag att om jag skulle sy den enligt deras måttabell så hade den överlappat med flera cm mitt fram så jag valde att sy en storlek 38 istället. Dock fick jag naturligtvis förlänga mönstret innan jag gjorde något annat. Plus 4,5 cm ovanför midjan blev det.

Då toilen satt bra så inhandlades svart tyg från Tygaffären. Som alla gånger jag handlat v dem, antingen i butik eller på sy- och inspirationsdagarna så var det en mycket trevlig upplevelse.


Sömnaden gick bra och mönstret gick att få ihop trots att det tidvis var pilligt och många sömmar.


Tillslut blev den dock kvar även om jag inser att jag behöver öva mig i pressandets ädla konst då jag hade svårt att få till det ibland.

Inuti fodrade jag blazern med rött fodertyg jag köpt på Tradera. Jag önskar bara att jag tagit reda på vad det var för sort, för då hade jag kunnat leta efter någon som säljer. Helt ljuvligt var det, ganska tjockt och hanterbart utan att drabbas av vansinnesutbrott för att det inte vill ligga stilla. Älskade det. Tips på andra bra fodertyger mottages tacksamt.


Bra: Bra mönster och slutresultatet blev bra.
Dåligt: Att jag satte knäppningen ett litet snäpp för långt ner. Jag kommer nog att flytta den, men jag får känna på den först ett slag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar