lördag 15 mars 2014

Livräddat UFO

För ett år sedan började jag sy på en omlottklänning i violtyg. Den blev inte bra och sedan blev den liggande. När jag nu tog fram den för att sy klart var dotterns första kommentar: "Den ser ut som en morgonrock mamma"  Jag var benägen att hålla med henne.



Efter att ha rådfrågat vuxna sytokar på Facebook och klurat lite till så åkte saxen fram och jag kortade av den till en tröja. Därefter sprättade jag upp de gamla midjebanden och gjorde om till en linning. Ett par små stygn som håller ihop omlotten så att den inte glipar när jag böjer mig så har jag nu en helt ok tröja. Den gamla kjoldelen hamnade tillbaks i skåpet i väntan på att bli något annat.¨
Tyvärr sunkig mobilbild men ibland får det vara så.

Bra: Jag fick räddat ett UFO och förvandlat det till något användbart.
Dåligt, jag har fortfarande inget bra mönster för en omlottklänning i trikå.

1 kommentar:

  1. Håller med om att tröjan blev bra!
    Angående klänningen skulle jag så här i efterhand gissa att en mer utställd kjoldel och en omlottbit som viker av utåt mer tvärt under bysten kan funka bättre, det borde bl a ta bort behovet att nästa ihop den, och med mer markerad byst och midja blir det mer "klänning" och mindre "rock". Har funderat en del på vad det är som gav morgonrockskänslan men känner inte att jag riktigt hittat rätt förutom det. /Möjligen/ kan det vara att tyget och kantningen (trots att jag gillar båda) är så långt ifrån din jobbstil att det slår över till extremfritid?

    SvaraRadera