fredag 8 augusti 2014

Long time no see... och lite fint under

Under våren så blev det intensivt på andra håll och den tid jag hade till pysslande användes till att pyssla framför att blogga. Men nu tänkte jag försöka ta tag i bloggen igen och visa upp vad jag håller på med, både för mig själv och andra. För att komma ikapp så tänkte jag göra så att jag börjar där jag är nu och så väver jag in det jag sytt under min bloggpaus efter hand.

Men först ut:

Lite fint under

Som så många andra så har jag nappat på konceptet att sy med en plan. Under våren gick jag därför med i Facebook-gruppen Sy garderoben med en plan. Just nu är det dags för en höstplan, men eftersom jag tyckte att min garderob kändes ganska så komplett på höstkläder så bestämde jag mig istället för att göra en plan som handlar om det man har under kläderna, dvs en underklädesplan.

Såhär såg den ursprungliga planen ut:
Dvs 2 BHar, ett antal trosor, en bastop och en underkjol. Sedan dess har planen utökats med även en off-white bastop samtidigt som jag inser att det börjar bli ont om tid om jag ska hinna med allt.

Men så här långt så har det i vart fall hunnit bli följande:
En röd BH med två par tillhörande trosor. BHn är i mitt vanliga mönster från LG och det är även därifrån jag köpt allt material utom grenbitarnas foder, den vita resåren samt den vita spetsen.I vanlig ordning sitter BHn och trosorna bra på mig eftersom båda delar är sydda enligt beprövade mönster.

Trosmönstret är från ett gammalt Ottobre-dam-nummer även om jag inte längre minns vilket.
Den vita spetsen är en restbit från mina vita spetstrosor.

Sedan blev även underkjolen klar. Den frihandades ihop av ett underklädestyg jag köpt hos en kvinna som sålde ut sitt tyglager, en bit trosspets av okänt ursprung och en bit resårband ur gömmorna. Blev skön och passar utmärkt under knälånga kjolar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar