fredag 24 juni 2016

Tröja ur Drape Drape 2


Under hösten 2015 så var jag på en syhelg med facebook-gruppen "Sy garderoben med en plan". Medan jag var där bläddrade jag i Drape Drape-böckerna och efter att dessutom ha sett Great British Sewing Bee där de sydde en draperad top enligt samma (eller ett väldigt likt) mönster som fanns i boken så blev jag sugen på att testa. Jag gjorde en första som inte verkat fastna  på bild och konstaterade att jag trevs i modellen men att den i mitt tycke väldigt djupa urringningen diskvalificerade den från att användas på jobbet. Däremot gillade jag asymmetrin så till sommarplanen bestämde jag mig för att sy en till där jag höjt urringningen med 5 cm.

Mönsterdelarna är två, själva tröjan och en remsa att ha i halsringningen och sömnaden är lätt och snabb. Eftersom nästan hela tröjan är i ett stycke så är det en ganska skrymmande mönsterdel som tar sin plats att klippa till. Jag valde att använda golvet för att få en tillräckligt stor, plan yta.

Den höjda urringningen är den mörkblå biten som sticker ut under mönsterdelen och halsringningen är den blå remsan som ligger ovanpå. I  det här stadiet så ser det hela väldigt underligt ut och man kan fundera på hur det ska kunna bli en tröja av det här. Men det går. Efter en ganska snabb sömnad så blev den såhär:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar