söndag 3 juni 2012

115 meter polkagris och en snutt vitt

Jag får inleda med att be om ursäkt för att det blev lite glest mellan uppdateringarna den här gånmgen. Husmålning och båtfixande tog all tid så det blev knappt någon pysseltid och den som fanns användes till att pyssla, inte blogga.


Men nu är det dags för nya friska tag, husmålningen vilar tills vi hyr ställning nästa gång och båten är i vattnet. Kvarstår endast påmastning och att ta dit alla prylar.


Större delen av den pysseltid jag haft så har jag tvinnat garn. Det är ganska snabbt och lätt och man kan lägga ifrån sig det när som helst. När jag var klar med spinnandet av det brun-vita så nytade jag upp allt till "dubbelnystan" (dvs. två entrådiga trådar löper parallelt i ett nystan). Sedan så har jag tvinnat och klart så här långt är 115m/78 g polkagrisgarn samt några meter helvitt (jag visade mig ha mer vitt enkelgarn än rött). Det helvita tvinnades först och har redan börjat användas (mer om det en annan gång) och det röd-vita blev klart igår och tvättade och hängtorkades idag.



Img_3126


Några meter enfärgat tvåtrådigt garn. Ullen var vit Corriedale. Som det syns så är den ganska ojämn något som jag hoppas beror på att det bara var andra ullen jag någonsin spunnit.



Img_3128

Polkagrisgarnet. Det vita är fortfarande vit Corriedale och det röda är Merinoull. Nu är bara frågan vad man ska göra med polkagrisrandigt garn. Några förslag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar