söndag 17 juni 2012

En tunika till dottern

Tidigare i våras var jag inne på Stoff och Stil och kom därifrån med mönster till en tunika i storlek 4 år samt ett stycke röd-beigerandigt tyg. Mönstret var ett utgående som därför bara kostade en 5:a och tyget hittade jag på stuvbordet. Tillsammans har de nu blivit en tunika till min dotter.


File0283

För att hon skulle vilja ha den på sig (tyget var tydligen för tråkigt enligt dottern) så dekorerades det hela med två husapplikationer från Panduro. Istället för knappar som dekoration på fusksprundet så är det också ögon på tunikan, även det dotterns val.


Det var länge sedan jag sydde något med så många bitar i ett vävt tyg och det var lite pilligt (plus att det inte går lika snabbt när man måste kasta alla kanter) men på det stora hela är jag nöjd med resultatet. Egentligen skulle det varit en resår även i nederkant men efter att ha provat tunikan på dottern så tog vi bort den igen.


Tyget är som sagt ett vävt bomullstyg där ränderna är vävda (inte tryckta) och mönstret hade nummer 62007. Storlek 4 år är precis lagom på min dotter som är 107 cm lång och ungefär 4,5 år (och ligger mitt på medelkurvan på BVC)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar