tisdag 14 januari 2014

Nyårsstassen

Eftersom det tydligen inte verkade vara någon affär som ville sälja en ny festkjol till mig så fick symaskinen jobba istället. I tygförrådet hade jag några meter svart, krossad velour på 150 cm bredd. Av detta tillverkades en knälång cirkelkjol till mig.

Jag vek helt enkelt två gånger och klippte ut en kvartscirkel. Sedan uppreppade jag med en mindre cirkel för att göra hålet i midjan. Då jag sydde i ett stretchigt trikåtyg så gjorde jag hålet mindre än vad mitt midjemått var för att kjolen inte skulle trilla ner. Slutligen klippte jag en rektangel för att använda som linning. I linningen sydde jag även in ett resårband. Sedan sydde jag fast linningen mot kjoldelen och lät sedan kjolen hänga ut sig innan jag fållade med en rullfåll på Overlocken.

Snabb och lätt sömnad som gav ett bra resultat utan några konstigheter.


Toppen till syddes om från en klänning jag köpte på Röda Korsets butik härom året. Kjoldelen passade mig inte medan jag däremot gillade hur livet satt på mig. Så nu kapade jag helt fräckt av kjoldelen och konverterade livet till en top som var kortare fram och längre bak.

Jag blev nöjd med min nya top och jag kommer nog använda den ett antal gånger till.

Tänk vad skönt ändå att kunna fixa sina egna kläder när det inte finns någon butik som säljer sådana kläder man vill ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar