torsdag 30 januari 2014

Pavlova

Nästa sak som blev klar i år var kjolen Pavlova från Sewing cake. Kjolen är i stort sett en cirkelkjol i fyra våder.

På bilden nedan bär jag den tilsammans med Pavlovatoppen från Bra eller inte . Efter att jag sytt in den ganska rejält (tog bort 7 cm i vardera sidan som mest) samt snävat av och kortat ärmarna så trivs jag nu bra med den.


Till kjolen använde jag ett tyg jag hittade på höstens symässa i Kviberg. I kanten var det märkt Coronatex Super 100's. Ett helt fantastiskt tyg med underbart fall. Den här kjolen kommer jag att kunna ha i många år.

Bra: Jag har en fantastisk kjol. Och den har den snyggast isatta dolda blixtlås jag någonsin lyckats med.

Dåligt: Mönstret sa att man skulle töja våderna i överkant. Det passade inte det här tyget utan jag borde ha gjort en "stay-stitching" (vad heter det på svenska?) istället. Det töjde sig väldigt mycket och sedan fick jag gå på det rejält med ånga för att det skulle dra ihop sig igen.

Titta den har en ficka. Alldeles för många kjolar saknar fickor och det är värdelöst.


Det här var ett sådant projekt som jag bestämde mig för att gå "all in" sömnadsmässigt eftersom jag anade att detta skulle bli ett favoritplagg. Så alla lodräta sömsmåner (dvs 8 stycken) är sydda med en röd snedslå runt kanten istället för bara overlockade. Dessutom så är hela nederkanten fållad med hjälp av en svart snedslå som jag sedan vek till insidan och handsydde fast för att få en osynlig fåll. Det tog tid att handsy drygr 4,4 meter men det blev bra.

Kjolen har jag redan använt ett flertal gånger och jag blir bara mer och mer nöjd med den. Nu är bara frågan vad jag ska göra med sista biten av tyget (har en liten snutt kvar). Pennkjol kanske?

Mönstret då? Jodå, det var rättframt även om jag ändrade på vissa saker då jag tyckte att de fuskade med finishen på sina ställen. På ett plagg som detta gör jag det hellre snyggt än snabbt. God hjälp om man har problem med mönstret kan man även få av deras sew-along som finns på nätet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar