söndag 2 september 2012

Av mig, för mig - men kan jag ha den på jobbet?

Jag kan inleda med att be om ursäkt för de sneda bilderna, om man ber sin 4-åring vara fotograf så kan det lätt bli så.


Då båda mina barn verkar ha bestämt sig för att tröttna på mammasydda kläder så har jag bestämt mig för att låta bli att sy till dem ett tag framöver för att istället koncentrera mig på att sy till mig själv och maken. Först ut på detta tema är en favorit i repris, en top som jag nu syr för 4:e gången (även om de tre första gångerna var innan jag började blogga).



Img_3282

Modellen är en t-shirt med fuskomlott vilken jag trivs väldigt bra med.


Tyg: stuvbit i okänt material inköpt hos MG-tyger innan de ens blev enbart web-shop (och nu har de ju lagt ner den också). Det var innan min dotter föddes så minst 4,5 år sedan i alla fall. Materialet är väldigt slinkigt med ett flossat blomtryck med glittereffekt i.


Mönster: Nummer 115 i Burda 6/99.


Storlek: I vanlig ordning när det gäller Burda så är den sydd i en storlek mindre än vad jag borde ha enligt deras mått-tabell. Det verkar genomgående som att deras plagg är för vida om jag går enligt måtten (första gången jag sydde tröjan gick jag efter tabellen och fick sedan sy in överallt för att den skulle passa).



Img_3280

Sömnaden gick hyfsat smärtfritt, det enda man kan klaga på var att tyget var slinkigt och därför hade svårt att ligga still när man skulle sy. Det höll inte heller pressningar något vidare vid fållarna utan man fick pressa och sedan nåla stenhårt för att det inte skulle halka iväg. En fördel var dock att det inte var särskilt svårt att pressa bort nålmärkena efteråt (vilket behövdes, det syntes var knappnålarna suttit).


Nu är bara fråga, kan man ha tröjan på jobbet? Eller är den för röd, glittrig eller något annat?


 

2 kommentarer:

  1. Den kan du helt klart ha på jobbet! Den var jättesnygg till jeans.

    SvaraRadera
  2. Tack, det var skönt att någon mer än jag tyckte det. :)

    SvaraRadera