söndag 30 september 2012

Syfestivalat mig

Så, nu har jag varit på syfestival i Borås och kommit hem med en massa prylar. Det man kan reflektera över är att det kanske inte känns som så mycket syfestival utan mer som allmän pysselfestival. Jag saknar tygförsäljare som Korps osv, nu är ju hälften smyckestillverkning och scrapbooking. Mer färdigsydda kläder också vilket känns lite tokigt för en festival för folk som syr. De tygförsäljare som fanns känndes dessutom i huvudsak inriktade på barntyger vilket också kändes lite sådär, jag hade velat hitta kul tyger till mig själv i större utsträckning. Men, det var i vilket fall som helst väldigt kul och värt ett besök. Jag och min väninna tillbringade ca fem timmar där och sedan hade vi betydligt lättare plånböcker, betydligt tyngre kassar och väldigt ömma fötter. :)


Så, vad blev det då?


På syfronten:


 Sammanlagt blev det 4,5 meter tyg och en halvmeter mudd ifrån Znok samt Liandlo. 2,5 meter av tyget var de lila violerna från Znok som jag ska sy till mig själv i, övriga tyger var beställning från barnen som tittat på deras websidor hemma. Troligen dyker det upp bilder på de färdiga alstren inom någon relativt snar framtid. Till dottern blev det även en tröja från Liandlo.


Det blev även en låda för undertrådsspolar samt 10 extra spolar ifrån e-Slöjd. Inget tyg därifrån dock.


Ett mönster på tröjor och klänning från Marianns Systuga (nummer 405).


Fyra bitar lapptäckestyg på 30 * 112 cm.


På garnfronten:


Tant Koftas nya häfte "Mössa hit och dit" samt ett garn med tillhörande sjalmönster.


Strumpgarn, två små nystan+pärlor till handledsvärmare, en kon med lite reflextråd samt drygt 800g trikåremsor för att virka ett par korgar.


Frammåt


Så, efter den här shoppingturen så känner jag ett behov av att minska i mina förråd, så nu inför jag regeln att för att jag ska få köpa något nytt (garn eller tyg) så måste jag använda upp en del av det jag har först. Reglerna blir enkla. För varje 2 meter tyg jag använt får jag lov att köpa en meter nytt och för varje två stick/virkprojekt jag genomfört får jag köpa nytt material till ett. Detta skall gälla åtminstone fram till nyår. Sedan hoppas jag att jag åtminstone är ett steg närmare att få mina garn- och tyglager att rymmas i sina respektive lådor. Får se hur det går.


 


 


 


 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar