torsdag 20 september 2012

Untitled

Nu blev det så dags för ytterligare ett gammalt UFO. Det enda jag vet är att det är äldre än 5 år och yngre än 6 eftersom det klipptes till när vi flyttat till vårt nuvarande hus och hamnade i UFO-högen när jag blev gravid med mitt yngsta barn.



Img_3298


Tyg: Yttertyget är ett tunnare ylletyg (misstänker att det är utblandat med något men är inte säker) inköpt hos Skroten i Kinna. Fodertyget minns jag inte var jag köpte men det var i alla fall helt bedrövligt att jobba med. Inte bara slinkigt som fodertyg brukar, utan även tunnt, sladdrigt och repade upp sig om man så mycket som tittade på det. Detta var väl en bidragande orsak till UFO-statusen i kombination med att jag tappade syinspirationen som gravid. Dragkedjan minns jag inte var jag köpt.


Mönster: Burda Easy Fashion, höstnummer från 2006.Modell 3 Kjolar.


Storlek: Eftersom denna klipptes till innan jag gav upp på att gå efter deras måttabeller så var den gigantisk i midjan.Jag fick sprätta upp midjesömmarna och sy in dem rätt rejält för att den skulle sitta bra kring midja-höfter-mage.Vad är egenltigen poängen med måttabeller om de ändå inte går att välja storlek utefter?



Img_3297


Själva sömnaden (minus att jag fick sprätta upp hälften av alla sömmar för att sy in den) var relativt rättfram. Stökigaste var att få till dragkedjan så att det såg snyggt ut men på andra försöket lyckades jag. Annars var största problemet fodret och då tygvalet. Det var instabilt så tygbitarna ville vrida sig och repa upp sig så fort man hanterade tyget. Irriterande till max. Ylletyget var dock helt ljuvligt att arbeta med så det vägde upp en hel del. Jag önskar att jag hade haft mer av det för då hade det fått bli ett par byxor också.


 


 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar