söndag 14 december 2014

Grå karusell

Redan när Tant Kofta lanserade Karusell så visste jag att jag ville sticka den. I samband med förra årets julgarnsförsäljning så köpte jag sedan material och mönster. Sedan blev det liggande ett tag medan jag antingen stickade annat, eller inte stickade alls, innan jag påbörjade den under en resa till Legoland med familjen. För ungefär en vecka sedan så var den klar och den har använts flitigt sedan dess. Den blev verkligen i min smak och i mina färger.

Kommentarer om mönstret är att det inte var särskilt komplicerat så om man kan räta, aviga, omslag och hoptagningar så är det inga problem.

Lärdom: Man ska läsa noggrant att det står en virknål mindre än en millimeter för att trä på pärlorna. Min virknål som var precis en millimeter var för stor. Kände mig lite dum när jag insåg det, men orkade inte vänta på att jag skulle ta mig iväg och skaffa en mindre virknål. Så jag satta på pärlorna på det gamla vanliga sättet genom att trä upp alla på kantgarnet redan från början. Eftersom det är precis på kanten kan man få dem att hålla sig på kanten (istället för på ena sidan) genom att trä avmaskningsmaskan över och runt pärlan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar