lördag 27 december 2014

Röd klänning med spets

För över ett år sedan hittade jag ett gammalt STIL-mönster på en trevlig västklänning och bestämde mig för att den skulle jag sy till mig.

Första toilen lämnade dock en hel del övrigt att önska så med hjälp av en vän fick jag nålat till ändringarna och så blev den liggande i ett par månader. Efter det tog jag mig för att föra över ändringarna till en kopia på mönstret och sedan syddes ytterligare en toile.

Efter ytterligare ändringar baserat på den så klipptes slutligen tygerna till. Ett rött spetstyg och ett svart tyg med lite stretch i. Dessa fick sedan följa med på syhelgen jag var på. När jag dock sydde ihop så stämde det inte så bra för mig. Jag gissar att åtminstone delvis berodde det på att de riktiga tygerna betedde sig helt annorlunda än de lakanstyger jag sytt toilerna i. Men tack vara de duktiga syhelgsdeltagarna (och främst C) så blev det en klänning till slut.
Klänningen har sedan dess både varit på jobbets julbord och användes även vid julfirandet hemma, då med en vit blus under.
Bra: Det blev en klänning till slut och jag fick testat att sy i ett spetstyg. Och jag fick verkligen jättebra hjälp av trevliga medsyende när jag mest hade lust att knöla ihop den till en boll och kasta i ett hörn.
Dåligt: Jag borde kanske ha valt ett annat mönster. Och jag borde definitivt ha tänkt mig för innan jag använde lakansväv som tyg till toilen i och med att jag visste att det riktiga tyget stretchade.

Mönster: Ett Stilmönster från 50-60-talet någong gång
Tyger ifrån Tygaffären, inköpta på en symässa i Kviberg för något år sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar